Kinderen zelfrespect leren

door middel van spel

Auteurs: Deborah M. Plummer


Onderzoek heeft steeds vaker aangetoond dat zelfs erg jonge kinderen weinig zelfrespect laten zien als in hun levenservaring negatieve eigenschappen de boventoon voeren. In dit praktische handboek staat een schat aan leuke en gemakkelijk te leren spelletjes die zorgvuldig zijn uitgekozen om het zelfrespect van kinderen van 5 tot 12 jaar op te bouwen en vast te houden. De selectie spelletjes weerspiegelt de zeven sleutelelementen van een gezond zelfrespect – zelfkennis, ik en anderen, zelfacceptatie, onafhankelijkheid, zelfexpressie, zelfvertrouwen, zelfbewustzijn – en stimuleert tot nadenken en discussie.

Daarnaast presenteert Kinderen zelfrespect leren de theorie achter de spelletjes in begrijpelijke taal. De spelletjes zijn afwisselend fysiek actief en passief, verbaal en non-verbaal, en daardoor ook geschikt voor kinderen met spraak- en/of taalproblemen of lichamelijke handicaps. Deborah Plummer biedt ook ideeën hoe de lezer, afhankelijk van zijn behoefte, aangepaste versies kan ontwikkelen.

Kinderen zelfrespect leren is een ideale bron voor leerkrachten, ouders, verzorgers en voor professionals die bezig zijn om het zelfrespect van kinderen te versterken.

In dezelfde serie verschenen:

Kinderen zelfrespect leren

Kinderen leren omgaan met boosheid

Kinderen sociale vaardigheden leren



Alle titels uit de serie Zorg & Onderwijs en de bijbehorende website zijn te vinden op: www.zorgenonderwijs.nl