Voorkom probleemgedrag

Strategie├źn die werken op de basisschool

Voorwoord en bewerking door;
Cathy van Tuijl (Hogeschool Edith Stein) & Ina Cijvat (Expertis onderwijsadviseurs)

Auteurs: Kathleen Lynne Lane | Allison L. Bruhn | Mary Crnobori | Holly Mariah Menzies


Omgaan met problematisch gedrag van leerlingen is een van de moeilijkste aspecten van het lesgeven. Binnen het onderwijs worden hoge eisen gesteld aan leraren en teams: van het bieden van preventieve basiszorg tot gespecialiseerde interventies.
Het is belangrijk, zeker nu in Nederland Passend Onderwijs wordt geïntroduceerd, dat leerkrachten een uitgebreid repertoire aan vaardigheden bezitten waarmee problematisch gedrag kan worden voorkomen en effectief kan worden gereageerd op problemen die toch optreden.

Dit omvangrijke naslagwerk biedt leraren en gedragsspecialisten in het basisonderwijs handvatten voor het leggen van een goede basis in een klas en gaat in op zaken als klassenklimaat, fysieke ruimte, adequate instructie en omgaan met papierwerk. Duidelijk beschreven zijn de leerkrachtvariabelen die verschil maken in werkhouding, leerattitude, leermotivatie en preventie van probleemgedrag. Een kader om de basis van leerkrachtvaardigheden te verstevigen.